sunnuntai 8. huhtikuuta 2018

Asioita joita en tajuu blogeissa

Tänään pomppiessani blogista toiseen törmäsin Milla T:n postaukseen, jossa hän kirjoitti asioista joita ei ymmärrä blogeissa. Huomasin että ihmetykseni tiettyjen blogissa olevien asioiden suhteen oli osaltaan aika samanlaisia kuin Millalla ja se innoitti minua tähän postauksen kirjoittamiseen.

Vaikka blogimaailma on minulle tuttujuttu koska olen blogannut reilu vuosikymmenen aikana enempi ja vähempi aktiivisesti, on blogit muuttuneet aika paljon vuosien varrella. Edellisestä aktiivisesta blogistani on aikaa pari vuotta ja nyt huomaa miten paljon erilaisia blogit ovat nykyään. Koska tämä kyseinen blogini on aivan uunituore, olen hyvin innolla taas blogimaailman meininkejä tutkimassa ja jotenkin kun blogi hakee vielä suuntaviivoja tyyliltään, on tullut tutkittua blogeja laidasta laitaan viime aikoina hyvin paljon. Täytyy sanoa, että moni asia siellä minua ihmetyttää!
Tässä nyt alkuun muutama asia.

(kuva: täältä)


It's all selfie pics ~ Oon törmännyt tosi monessa blogissa siihen, että postauksen kuvitus on täysin selfieitä. Usein jopa sama kuvakulma/tausta/kuvauspaikka/kuvaustilanne. Harrastan valokuvausta joten sen verran ymmärrän että samasta paikasta voi saada useita kivoja kuvia jne, mutta monesti se selfiekuva ei liity millään tavalla postauksen tekstiin. Tajuun kyllä ne "asupostaukset" (en oikeesti tajuu) että niihin kuuluu selfiet koska esitellään asuja, mutta silloin niillä kuvilla on joku pointti. Jos siitä kuvasta ei välity minkäänlaista yhteyttä siihen tekstiin, nii en tajuu.

Snapchat/Instagram kuulumisetpostaus ~ Mä en lue näitä ollenkaan. Jos mä seuraan jonkun blogia, mä näen hänen instagramin myös enkä tarvitse uusintaa näistä kuvista kuvatekstien kera enää blogissa. Tässäkin toki se, että esimerkiksi minä lisään paljon kuvia instagramiin ja saatan joskus käyttää samaa kuvaa postauksessani tietenkin. Mutta sellaiset "instagram kuulumiset" missä pointti on vaan näyttää ja selittää viikon instakuvat uudelleen, niin en tajuu. Snapchatista en ees ala puhumaan... *mutinaa*

"7+1" asiaa plussaa ~ TÄMÄ! Jos kirjoittaa 7+1 asiaa mitä rakastan -postauksen, nii minkä ihmeen takia ei voi kirjoittaa suoraan 8 ?? Jotkut sanoivat, että Google pitäisi enemmän parittomista numeroista hakuhommissa? (jos tää on totta niin ois kiva lukee tästä lisää jostain).. ja yksi selitys oli kanssa että sillä haetaan sellaista "saat boonuksena yhden jutun seitsemän lisäki" efektiä lukijoille, mikä tälleen pikku merkonomin ja markkinoinnista kiinnostuneen korvaan makes sense silleen periaatteessa joo. MUTTA mua ärsyttää muutenkin kaupallistuminen ja kulutusjuhlallisuudet niin onko blogit sitte niin kaupallistuneet että ei voi kirjoittaa mun 8 asiaa mitä rakastan vaan on pakko laittaa tolleen 7+1 houkutellakseen lukijoita? En tajuu.

Ei elämisen merkkejä ~ Mä ymmärrän sen että kun kuvataan kotia tai yleensä arkea blogiin, valokuvia suunnitellaan niin että ne on mahdollisimman hyviä kuvia. Kuvakulmat on tärkeitä tottakai. Mutta miksei esimerkiksi lapsiblogeissa oteta koskaan kuvia siitä lastenhuoneesta kun siellä on just leikitty? Vaan kaikki lelut ja tavarat on hyllyillä nätisti, kirjat siivossa pinossa pöydällä tai hyllyssä. Ei näytä yhtään siltä että olisi lapset juuri ollut leikkimässä. (ja kaikki vanhemmat nyt tietää että ei se lastenhuone säily juuri siivotun näköisenä minuuttiakaan kun lapsukaiset sinne päästää irti :D). Tähän liittyen oon ihmetellyt että eikö niissä kodeissa asuta kun ne näyttää aina jostain sisustusmainoslehtisen mainoskodeilta? Vai onko kaikki bloggaajat niin hyvätuloisia että on rahaa ostaa sisustuslehtimäinen koti?

ja seuraava kohta liittyy tuohon edelliseen ihmetykseen myös,

"Kulissien takana" eli todellista arkea ~ Näitä postauksia näkee eniten tuollaisissa kauniin valkoisissa lifestyle-blogeissa. Postauksessa luvataan että nyt kuvataan ihan tätä mun arkea mitään kaunistelematta ja näytetään kotia juuri sellaisessa kunnossa kuin se kuvaushetkellä on. No ei varmasti näytetä! ..tai sitten ne kodit on tosiaan sellaisia mainoskoteja missä ei ketään asu. Tähän samaan kategoriaan menee "minä ilman meikkiä" jutut. Kuten jo tuolla aiemmin sanoin, toki tajuan että ihmiset haluu että koti näyttää ihanalta ja oma naama näyttää kauniilta blogissa, mutta miten sitten niin arkisista asioista kuin bloggaaja ilman meikkiä tai lastenhuoneesta jossa on pari leegopalikkaa lattialla (eli siellä asuu lapsia!) tehdään sellainen suuren paljastuksen tuntuinen postaus? Jos mä tekisin tuollaisen postauksen ja kuvaisin tätä kotia nyt siinä kunnossa kun se on, niin kauhisteleeko ihmiset sitte ku näkee että täällä on pyykkiä kuivaustelineellä, pullokassi eteisessä ja lastenhuoneessa leluja lattialla sekä mun muistiinpanovälineitä ja palapeli olohuonetta pitkin? Ku eikös se sitte ois sen postauksen tarkoitus? Näyttää mimmoista se arki todella on? Mä ainaki tykkäisin että blogeissa oltais aidosti sitä mitä ollaan :) En tarkoita että täytyy kuvata paskaisia astioita tai muuta sellaista, mutta ei esimerkkinä se leluista sotkuinen lastenhuone oo mielestäni mikään suuri paljastus, se on elämää :)

Mitä asioita sä et tajua, tai ihmettelet blogimaailmassa?
Heitä kommenttiboxiin mielipiteitä! :)

5 kommenttia:

  1. Hahaha, hauska postaus ja hyvin monessa kohdassa samaa mieltä! Varsinkin noin ig/snapchat postaukset... harvoin tulee klikattua.

    jennytokoi.com

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista, kiva ku oli hauska ja kiva huomata etten oo ihan yksin näiden ihmetyksieni kanssa! :)

      Poista
  2. Samoja asioita kummastelen itsekin. Etenkin nuo kodit jotka tuntuvat olevan enemmän blogia kuin elämää varten, kun olet nähnyt yhden, olet nähnyt ne kaikki.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, tottakai minäkin jos kuvaan arkea jne, niin en mä keittiössä ekana kuvaa sitä tiskivuorta vaan vähä silleen erityylisesti ettei ne pahimmat sotkut näy. Mutta mun koti ei olekaan puhtaan valkoinen ja täällä elää niin minä, kuin 10v poika sekä kesyhilleri, niin kyllä täällä elämisen jälkeä on... ja paljon! :D

      Kiva kun kävit kommentoimassa!

      Poista
  3. Äh, tää on niin totta joka sananen. Minä en ees tykkää seurata suosittuja blogeja, kun tiedän, ettei niissä ole mitään mua kiinnostavaa ja mua kiinnostaa vain kirjat ja enemmänkin sellaiset valtavirrasta poikkeavat. Tänäkin keväänä tuskaillen koittanut etsiä uusia kivoja kirjablogeja, joissa ei vain luettaisi niitä just julkaistuja kaikkien tykkäämiä kirjoja. Todella harvoja sellaisia on, tai sit mä en vaan osaa etsiä.
    Vähän tuolla blogit-sivustollakin ihmettelin, että mihin kategoriaan viskaan oman blogini, joka todellakin on sekametelisoppa-blogi, eikä mikään yhden asian ympärillä pyörivä. No, nyt se sitten löytyy lifestylestä ja ihme, kun hyväksyivät sen sinne :D

    VastaaPoista

Jotain sanottavaa? Jätä kommentti tähän, kiitos. ❤